Wprowadzenie: Przepuklina oponowo-rdzeniowa jest wadą
wrodzoną układu nerwowego w której oprócz niedowładów lub
porażeń kończyn dolnych może występować nieprawidłowy rozwój
intelektualny. Cel badań: Ocena czynników determinujących
rozwój intelektualny dzieci i młodzieży z przepukliną oponowo-
-rdzeniową. Materiał i metody: Badaniem objęto 52 dzieci i młodzieży
z przepukliną oponowo-rdzeniową w wieku 4–17 lat (9,1
± 3,8 lat), 56% dziewcząt i 44% chłopców. Rozwój intelektualny
analizowano na podstawie przeprowadzonych wcześniej badań
w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Oceniano stan funkcjonalny
pacjentów za pomocą skali Hoffer’a oraz poziom uszkodzenia
rdzenia. Do analizy rozwoju intelektualnego brano pod uwagę:
czynniki demograficzne, dane z wywiadu okołoporodowego,
rozwój ruchowy, stan funkcjonalny i kliniczny oraz wykształcenie
rodziców. Wyniki: Przepuklinę oponowo-rdzeniową okolicy lędźwiowo-
krzyżowej stwierdzono w 56%, piersiowo-lędźwiową
(38%) i krzyżową u 6%. Ponad połowa badanych (56%) poruszała
się na wózku inwalidzkim. Nieprawidłowy rozwój intelektualny
wykazano u 39%. Stwierdzono dodatnie korelacje pomiędzy rozwojem
intelektualnym pacjentów a wiekiem rozpoczęcia chodzenia
i wykształceniem matki. Wykazano ujemne zależności pomiędzy
rozwojem intelektualnym badanych a stanem funkcjonalnym,
obecnością wodogłowia i drenażu komorowo-otrzewnowego.
Wnioski: Rozwój intelektualny badanej grupy z przepukliną oponowo-
rdzeniową był związany z wiekiem rozpoczęcia chodu,
wykształceniem matki, stanem funkcjonalnym, obecnością wodogłowia
i drenażu komorowo-otrzewnowego.
Słowa kluczowe: Przepuklina oponowo-rdzeniowa, stan funkcjonalny,
rozwój intelektualny
Introduction: Meningomyelocele is a congenital malformation
of the nervous system in which, in addition to paresis
or paralysis of the lower limbs, mental retardation occurs.
Aim of the study: Assessment of factors determining the mental
development of children and adolescents with meningomyelocele.
Material and methods: 52 children and adolescents,
56% girls and 44% boys with meningomyelocele aged 4–17
years (9.1 ± 3.8 years), were studied. The mental development
was analysed on the basis of previous tests in the Psychological
and Pedagogical Outpatient Clinic. The Hoffer’s Scale
of functional ambulation and the level of spinal cord damage
were evaluated. For the mental development analysis the demographic
factors, perinatal data, psychomotor development,
functional and clinical status and parental education were included.
Results: The lumbosacral meningomyelocele was found
in 56%, thoracic-lumbar in 38% and sacral in 6%. More than half
of the subjects (56%) were wheelchair-bound. Abnormal mental
development was found in 39%. Positive correlations between
the mental development of subjects and age of walking and mother’s
education were found. Negative correlations were found
between the mental development of the subjects and functional
status, hydrocephalus and shunt. Conclusions: The mental development
of the study subjects with meningomyelocele was
related to the age at which the gait started, mother’s education,
functional status, presence of hydrocephalus and shunt.
Key words: Meningomyelocele, functional status, mental development
Copyright © 2007 by Polish Society of Child Neurologists, PTND - Polskie Towarzystwo Neurologów Dziecięcych